ІА Глобальні віки (СТАТТІ)


АВІАКАТАСТРОФА ПІД СМОЛЕНСЬКОМ 2010 РОКУ


Сьогодні виповнилось рівно сім років з того часу, як в неподалік російського міста Смоленськ зазнав катастрофи літак з найвищим урядовим керівництвом Польщі.

Авіакатастрофа трапилась 10 квітня о 10:54 за московським часом за одними даними, а за іншими – приблизно о 10:40 за московським часом. Унаслідок катастрофи загинув президент Польщі Лех Качинський, низка високопосадовців країни, громадських діячів та представників духовенства — всього 96 осіб (включно з 7 членами екіпажу).

Літак марки Ту-154М, який здійснював рейс з Варшави до Смоленська, під час заходу на посадку в складних метеорологічних умовах (за російською версією густий туман, згідно з іншими джерелами навпроти — туману над ВПС на той час вже не було і тому були літаки, які спокійно приземлилися до польського літака і після нього) за нез'ясованих обставин опустився на критично малу висоту (нижче рівня злітно-посадкової смуги), зачепив лівим крилом дерево березу на висоті 4 метри від рівня землі і розбився на відстані 350—500 метрів від початку посадкової смуги аеродрому Смоленськ-Північний, лівіше на 150 метрів. Екіпаж до останніх секунд життя боровся за спасіння пасажирів та літака.

5 серпня 2014 року суд Варшави виніс рішення, згідно з яким Польща відновила розслідування катастрофи літака Ту-154 під Смоленськом. На початку квітня 2017 року стало відомо, що Польська прокуратура перекваліфікувала звинувачення на адресу російських диспетчерів на вежі «Смоленськ-Північний» з «несвідомого» на «свідоме» доведення ними екіпажу президентського літака Ту-154М до авіакатастрофи. Раніше провина диспетчерів кваліфікувалася як «несвідоме доведення до катастрофи».

За загальновідомою інформацією, метою поїздки польської делегації було: президент Лех Качинський з своїм супроводом мав намір відвідати Катинське кладовище, що розташоване під Смоленськом. Кладовище є міжнародним меморіальним комплексом жертвам тоталітарних репресій. Також, Лех Качинський повинен був виголосити промову саме 10 квітня 2010 на польському військовому цвинтарі у Катині під час траурних заходів, приурочених до 70-ї річниці катинської трагедії (згодом польська газета «Rzeczpospolita» опублікувала повний текст його виступу).

Звичайно, що першою реакцією в Польщі і не тільки, був шок. За лічені години в країні було призначено президентом тимчасового уряду спікера парламенту Броніслава Коморовського і скликано екстрену раду уряду та керівництва Польщі.

Розповідати про подальші події з приводу першочергових кроків у Польщі та міжнародної спільноти гадаємо буде не доцільно, оскільки і так зрозуміло, що отримавши таку жахливу звістку громадськість була шокована. Та все ж, хочемо кілька слів сказати щодо самого розслідування авіакатастрофи.

Отже, російська сторона вчинила такі кроки – відразу, після авіакатастрофи президент Росії Д. Медведєв скликав спеціальну комісію на чолі з прем'єр-міністром В. Путіним, яка повинна була встановити причини катастрофи літака Ту-154. Дані, отримані після розшифровки «чорних ящиків», дозволяють говорити, що аварія Ту-154 не була пов'язана з технічними несправностями. На разі основна версія російських слідчих — помилка екіпажу літака.

Тим часом, генеральний прокурор Польщі Анджей Шеремет на прохання міністра юстиції Кшиштофа Квятковського, віддав наказ про негайне розслідування обставин катастрофи. Також було порушено кримінальну справу за ч.3 ст.263 КК (порушення правил безпеки руху повітряного транспорту призвело по необережності смерть двох і більше осіб). В той час колишній президент Польщі Лех Валенса припустив, що пілот літака міг діяти за чиєюсь вказівкою. Деякі офіційні особи в Польщі звинуватили саме Росію в загибелі президента країни і всіх представників польської делегації в авіакатастрофі, до речі, й до сьогодні більшість поляків вважають що саме Росія спланувала та вчинила цей терористичний акт.

Російська сторона довгий час не надавала полякам записи радарів аеродрому Смоленська і стенограми розмов пілотів з диспетчерами. 25 вересня 2012 року Головна військова прокуратура Польщі повідомила, що в ході додаткового розслідування та ексгумації двох тіл вони виявили їх підміну, зокрема це стосується однієї з лідерів профспілкового руху «Солідарність» Анни Валентинович, і мають підозри у невідповідному похованні 4 з 96 тіл.

Робоча група польського парламенту у складі понад 140 сенаторів та депутатів Сейму підготувала доповідь «28 місяців після Смоленська» і висунула відмінну від офіційної версію авіакатастрофи, надавши ряд фактів про вибух на борту літака в польоті за 5 секунд до падіння (у цей час літак рухався зі швидкістю 80 м/с на висоті 36 м). Саме в цей момент «чорна скринька» зафіксувала два сильні струси, спричинені вибухами в лівому крилі, потім іще одна — в тій частині літака, де крило переходить у фюзеляж. Цей другий вибух за версією робочої групи польського парламенту і спричинив розпад Ту-154М в повітрі та загибель літака з екіпажем та пасажирами. Наразі дискусійним залишається питання про причини такого вибуху. Згодом, 30 жовтня 2012 р. ЗМІ повідомили, що польські експерти-піротехніки виявили у рештках розбитого під Смоленськом президентського Ту-154М сліди тротилу у великій кількості. Однак, того ж дня голова окружної військової прокуратури у Варшаві Іренеуш Шельонг спростував цю інформацію.

Станом на квітень 2015 року, в результаті додаткових досліджень щодо дешифрації переговорів пілотів літака польська радіостанція RMF FM заявила, що пілотів відволікали від управління літаком та змушували здійснити посадку саме в Смоленську. Через рік, у вересні 2016 р. міністр оборони Польщі Антоні Мацеревич заявив, що «метою дій російських диспетчерів і влади в Москві була катастрофа літака з президентом Качинським і цілою делегацією на борту».

Ситуація з розслідуванням та повноцінними і достовірними висновками навколо вказаної катастрофи не є завершеною і сьогодні. Зокрема, на початку квітня цього року стало відомо, що польська прокуратура перекваліфікувала звинувачення на адресу російських диспетчерів на вежі «Смоленськ-Північний» з «несвідомого» на «свідоме» доведення ними екіпажу президентського літака Ту-154М до авіакатастрофи, оскільки раніше провина диспетчерів кваліфікувалася як «несвідоме доведення до катастрофи».

Що ж, висловлюємо щирі співчуття родинам загиблих і всьому польському народу, оскільки, чудово розуміємо наскільки цинічною може бути позиція російського політикуму…


Тімур МИРОНОВ,
Павло ІВАНЧИШИН